• Partidul Acțiune și Solidaritate

  • Comunicate CMC & Comunicate de presă

    Ion Ceban pregătește majorarea tarifului la 6-7 lei pentru călătoriile cu transportul public

    May 10,2022

    Fracțiunea PAS din CMC a organizat astăzi o conferință de presă despre intenția primarului Ion Ceban privind majorarea tarifului pentru călătoriile cu transportul public la 6-7 lei.

    „Pentru prima dată am auzit de la Primarul General, la consultările pe care acesta le-a organizat pe marginea proiectului bugetului municipiului, despre majorarea tarifului la transport nu am crezut că e o intenție serioasă. Nu am crezut nu din cauză că tariful de azi răspunde realităților economice, ci pe un motiv mult mai important.

    La 19 mai 2020, adică mai mult de un an și jumătate în urmă, Consiliul Municipal a aprobat Decizia 6/3 privind dezvoltarea sistemului de transport public din Municipiul Chișinău. Decizia prevedea, pe lângă achiziția de unități de transport, cu care azi se laudă primarul, și un șir de reforme structurale a sistemului de transport public și anume: revizuirea rutelor, implementarea tichetării electronice, elaborarea unei metodologii de tarifare, elaborarea standardelor de calitate în transport și nu în ultimul rând realizarea unui audit complex financiar și funcțional la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze.” a spus Roman Cojuhari, președintele fracțiunii PAS din CMC.

    Din toate cele menționate cum am și spus, Primarul a reușit să facă doar una singură – să cheltuie banii chișinăuienilor și să cumpere autobuze, în datorie apropos și cu întârziere de un an. Standardele de calitate le-a elaborat colegul nostru Alexandru Trubca, iar cei din Direcția Transport au și blocat o bună bucată de timp avizarea proiectului Deciziei. În rest nimic, în 2 ani de mandat și un an și jumătate de la aprobarea Deciziei, repet, Primarul general nu a reușit să facă absolut nimic din ceea ce prevedea planul de acțiuni aprobat de Consiliul Municipal. 

    „Niciodată în cel 30 de ani de independență niciun primar nu s-a încumetat să verifice corectitudinea cifrelor pe care orașul le pompa în cele 2 instituții, eficiența lor, modul în care sunt valorificați banii. Nici Ion Ceban nu s-a încumetat s-o facă și drept rezultat doar în anul 2021 Primăria a achitat celor 2 întreprinderi peste 450 de milioane de lei, aproape o pătrime din bugetul orașului destinat investițiilor. 

    Nu este o excepție și anul 2022, proiectul bugetului propus de Primarul Ceban presupune alocarea a 700 de milioane sau 28% din veniturile proprii ale Primăriei. Aceste 700 de milioane sunt formate în primul rând de creșterea prețului per vehicul/kilometru atât în cazul troleibuzelor de la 23.9 lei la 25.4 lei și de la 23.02 la 26.3 lei în cazul autobuzelor, adică cu peste 3 lei mai mult.” a conchis Roman Cojuhari.

    Este adevărat că în condițiile unei creșteri a prețurilor la combustibil erau de așteptat anumite creșteri, însă în aceste condiții era și mai imperativă realizarea unui audit complex la cele 2 întreprinderi pentru înțelegerea lacunelor și eficientizarea proceselor de business. 

    La toate solicitările noastre de realizarea cât mai curând a auditului primarul fie ignora solicitările noastre fie făcea referire la Proiectul de parteneriat cu orașul Liublin, care prevede realizarea unui astfel de audit într-un viitor neclar și nu e rezonabil să fie cheltuiți bani din bugetul Chișinăului. Or, 700 de milioane, dle Primar e o sumă mai mare decât cea pe care am fi cheltuit-o pentru realizarea auditului.  

    „Ion Ceban planifică să mărească tariful pentru călătoriile în transportul public pe cât se poate de urgent. Deși este un manager extrem de prost, chiar și el înțelege că 700 de milioane e o povară enormă pe umerii bugetului și evident va încerca să scape de această povară. Însă nu așa cum ar face un manager eficient, optimizând din cheltuielile întreprinderilor, ci transferând povara pe umerii locuitorilor municipiului. 

    Din informațiile pe care le deținem înțelegem că tariful urmează să fie majorat până la 6-7 lei per călătorie, iar acest lucru trebuie să se întâmple până la finalul anului acesta. Din câte înțelegem deja se lucrează cu Consilierii Municipali, unor fiindu-le promise anumite PUZ-uri, iar altora alte beneficii precum locuri în diferite consilii ale Societăților pe Acțiuni și Întreprinderile municipale.

    În acest context, reiterăm poziția Fracțiuni PAS. Noi nu vom vota niciun fel de majorare a tarifului în transportul public până la realizarea unui audit funcțional și financiar complex a celor 2 întreprinderi de transport public.” a menționat Zinaida Popa, vicepreședinta fracțiunii PAS din CMC.

    Orice majorare trebuie realizată reieșind dintr-o analiză complexă și o înțelegere a structurii tarifului și siguranța că tariful nu include hoțiile sau ineficiența managerilor din cele 2 întreprinderi. Totodată, venim cu un apel către Primarul General să renunțe la inițiativele populiste și să se apuce să implementeze cap coadă decizia CMC 6/3 din 2020 privind dezvoltarea sistemului de transport public în municipiul Chișinău. 

    Articole similare
    Comunicate CMC
    Atacurile raider ale primarului Ion Ceban
    Vezi mai mult
    Acțiuni & Comunicate de presă
    Prevenim spălarea banilor: Un grup de deputați PAS vor veni cu măsuri pentru protecția financiară a țării
    Vezi mai mult
    Comunicate CMC
    Satul European - 87,7 milioane lei de la Guvern pentru suburbiile mun. Chișinău
    Vezi mai mult
    Aderă la partidul cu cea mai mare încredere în rândul cetățenilor.